Anmeldung:15.06.16
Offenlegung:16.06.15
Patenterteilung:18.03.20

The invention relates to a device (110) and a method (152) for detecting a deformation (170) of a flexible three-dimensional structure in the form of a tubular structure (112). At least one optical waveguide (116) is introduced into the tubular structure (112), and the optical waveguide (116) runs within the tubular structure (116) in the form of a helical coil (118) and has a plurality of expansion measurement points (126). The device (110) further comprises at least one analysis device (130) which is designed to detect the deformation of the tubular structure (112), in particular with respect to an axis, a surface, and/or a volume of the structure (112) from measurement values (154) from the plurality of expansion measurement points (126).

L'invention concerne un dispositif (110) et un procédé (152) pour la détermination d'une déformation (170) d'une structure flexible tridimensionnelle se présentant sous la forme d'une structure tubulaire (112). Au moins un guide d'ondes optiques (116) est introduit dans la structure tubulaire (112), le guide d'ondes optiques (116) s'étendant sous la forme d'un enroulement (118) hélicoïdal à l'intérieur de la structure tubulaire (116) et disposant d'une pluralité de points de mesure de contrainte (126). Le dispositif (110) comprend en outre au moins un dispositif d'évaluation (130), lequel est conçu pour déterminer à partir de valeurs de mesure (154) de la pluralité de points de mesure de contrainte (126) la déformation de la structure tubulaire (112), en particulier par rapport à un axe, une surface et/ou un volume de la structure (112).

Die Erfindung betrifft eine Vorrichtung (110) und ein Verfahren (152) zur Bestimmung einer Deformation (170) einer dreidimensionalen, flexiblen Struktur in Form eines schlauchförmigen Gebildes (112). Hierbei ist mindestens ein Lichtwellenleiter (116) in das schlauchförmige Gebilde (112) eingebracht, wobei der Lichtwellenleiter (116) in Form einer helikalen Wicklung (118) innerhalb des schlauchförmigen Gebildes (116) verläuft und über eine Vielzahl von Dehnmessstellen (126) verfügt. Die Vorrichtung (110) umfasst ferner mindestens eine Aus Werteeinrichtung (130), welche dazu eingerichtet ist, um aus Messwerten (154) aus der Vielzahl der Dehnmessstellen (126) die Deformation des schlauchförmigen Gebildes (112), insbesondere in Bezug auf eine Achse, eine Oberfläche und/oder ein Volumen des Gebildes (112), zu bestimmen.